بررسی معایب پارچه دورس
بررسی معایب پارچه دورس

زمانی که برای خرید پارچه به بازار مراجعه می کنید، با انبوهی از پارچه های متفاوت روبرو می شوید. هر کدام از آن ها می توانند در نوع خود کاربردی باشند. اما باید توجه داشته باشید که همه پارچه ها در کنار مزایایی که دارند معایبی نیز ممکن است داشته باشند.

اگر به این معایب قبل از خرید پارچه توجه نکرده باشید، ممکن است بعد از خرید آن با مشکل مواجه شوید. یکی از پارچه هایی که به احتمال زیاد با آن آشنایی دارید، پارچه دورس است. این پارچه به دلیل بافت خاص و تنوع بالایی که دارد در بین خانم ها بسیار محبوب است. زیبایی و کیفیت پارچه دورس بر هیچکس پوشیده نیست. اما این محبوبیت به این معنی نیست که پارچه دورس هیچ ایرادی ندارد.

 

پارچه دورس چیست و چگونه تولید می شود؟

پارچه دورس را اگر از نزدیک دیده باشید متوجه ضخامت نسبتا زیاد آن می شوید. در پشت این پارچه تارهای نخ نازکی وجود دارد و روی آن با پارچه ضخیم تری پوشانده شده است. نخ های پشتی این پارچه از جنس پنبه و جنس پارچه رویی در پارچه های مختلف دورس می تواند متفاوت باشد.

به عبارتی برای انتخاب الیاف رویی پارچه هیچ محدودیتی وجود ندارد. از دیگر ویژگی های پارچه دورس که می توانید به راحتی آن را شناسایی کنید، حالت کرکی و پرزدار سطح رویی این پارچه است. پارچه دورس با ماشین های گردباف تولید می شود.

جالب است بدانید پارچه دورس مقاومت بالایی دارد و می توانید با مراقبت درست از آن، به دوام این پارچه بیافزایید.

 

بررسی معایب پارچه دورس

با کاربردهای پارچه دورس بیشتر آشنا شوید

از پارچه دورس برای تولید پوشاک متفاوتی استفاده می شود. علت آن کیفیت بالا و تنوع بی نظیر این پارچه است. استقبال زیاد از این پارچه باعث شده است که برندهای لباس سالانه پوشاک زیادی را با این پارچه تولید و در بازار عرضه کنند.

از این پارچه بیشتر برای دوخت لباس هایی نظیر شلوار، هودی، سوئیشرت، گرم کن، بلوز و لباس ورزشی استفاده می شود. کیفیت بی نظیر این پارچه در کنار ضخامت و گرمایی که دارد، انتخاب بسیار مناسبی برای روزهای سرد سال است.

اگر تاکنون از این پارچه استفاده کرده باشید به خوبی می دانید که لباس هایی که با این پارچه تهیه شدند، می توانند به وفادارترین عضو کمد لباس شما تبدیل شوند. از این رو می توانید مطمئن باشید که لباس هایی که با پارچه دورس تهیه شدند، سالیان سال می توانند کیفیت اولیه خود را حفظ کنند و خراب نشوند.

 

معایب پارچه دورس :

هر پارچه بسته به جنس الیافی که در آن بکار رفته است، مزایا و معایب خاص خود را دارد؛ دورس هم از این قاعده مستثنی نیست وعلاوه بر تعداد انبوهی از مزایا، معایب خاص خود را دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

آبرفت

آبرفت پارچه یکی از مسائلی است در هنگام خرید پارچه دورس باید مدنظر قرار دهید. همانطور که پیش‌تر گفتیم، در طی فرایند بافت و تولید پارچه دورس از الیاف متعددی استفاده شده و بسته به خاصیت آن‌ها میزان آبرفت پارچه متفاوت است.

انواع متعددی از پارچه دورس در بازار وجود دارد که درمیان آن‌ها احتمال آبرفت در دورس پنبه‌ای بیشتر است و باید حواستان به این موضوع باشد. برای حل این مسئله بهتر است در هنگام خرید پارچه، متراژ بیشتری از آن را خریداری کنید و اگر دقیقا متوجه نوع و جنس پارچه دورس نشدید، بهتر است از فروشنده کمک بگیرید.

چروک پذیری بالا

چروک شدن در بین بسیاری از پارچه‌ها مشترک است و یک مشخصه منفی برای آن‌ها بشمار می‌آید چرا که می‌تواند تاثیری منفی روی ظاهر شما داشته باشد. چروک پذیری بالای پارچه دورس به علت استفاده از الیاف پنبه در بافت آن می‌باشد و پارچه‌های پنبه ای چروک پذیری بالایی دارند.

اگر قصد خرید پارچه دورس را دارید پیشنهاد ما به شما این است که از آن در محل آرنج و زانو استفاده نکنید چراکه احتمال چروک شدن در این مناطق بیشتر است.

اتوپذیری سخت

یکی از معایب پارچه دورس، اتوپذیری سخت آن است که انواع خاصی از پارچه دورس را در بر میگیرد. دورس پنبه‌ای عموما اتوکشی سخت تری نسبت به سایر انواع پارچه دورس دارد .

شاید برایتان جالب باشد که بدانید تولید دورس پنبه‌ای در دماهای بالا انجام می‌گیرد و این پارچه در فرایند تولید در معرض دمای بالا قرار دارد، همین موضوع موجب شده تا باز کردن چروک‌های ایجاد شده کار راحتی نباشند و نیاز به چندین مرتبه اتوکشی داشته باشد.

دورس پنبه ای چروک پذیری بالایی دارد و اتوکشی مکرر این پارچه ممکن است منجر به آسیب به بافت پارچه شود پس رعایت مراقبت‌های لازم این پارچه را جدی بگیرید.

پرزدهی

پرزدهی یکی از معایب پارچه دورس می‌باشد که ممکن است در شرایط شست و شوی غیر اصولی این پارچه رخ دهد. دورس با کیفیت‌های متعددی در بازار عرضه می‌شود و اگر از فرشگاه‌های معتبر خریداری شود، می‌توان به کیفیت آن اطمینان بیشتری داشت.

درواقع پارچه‌ی دورسی که از فروشگاه‌های نامعتبری خریداری شود و کیفیت کمتری داشته باشد، سریع تر دچار آسیب بافتی و پرزدهی می‌شوند.

دیر خشک شدن

به علت الیاف پنبه در طی تولید پارچه دورس در آن بعد از شسست وشو و جذب آب سنگین می‌شود. یکی از معایب پارچه دورس دیر خشک شدن این پارچه است که ممکن است منجر به خستگی و کلافگی شما پس از شست وشوی این پارچه شود.

پنبه آب را در خود حفظ می‌کند و همین موجوع منجر می‌شود تا آب گیری این پارچه موفقیت آمیز نباشد. باقی ماندن آب درون الیاف پنبه سبب می‌شود تا مدت زمان نسبتا زیادی برای خشک شدن این پاره صرف شود.

بررسی معایب پارچه دورس

کاهش کیفیت در برابر نور خورشید

یکی از مزایای مهم پارچه دورس که پیش‌تر به آن اشاره کردیم مقاومت و دوام بالای این پارچه است؛ اما حواستان به این موضوع باشد تابش نور خورشید می‌تواند به مقاوم‌ترین پارچه‌ هم آسیب بزند و بافت آن را خراب کند. پیشنهاد ما به شما این است که بعد از شست و شو و با هدف خشک شدن، آن را در برابر تابش مستقیم نور خورشید قرار ندهید تا لباس شما عمر طولانی‌تری داشته باشد.

اشتعال پذیری

همانطور که تا الان به آن پی برده اید، الیاف پنبه نقش زیادی در ویژگی‌های پارچه دورس دارد. از دیگر معایب پارچه دورس این است که به راحتی می‌سوزد؛ این ویژگی به علت اشتعال پذیری زیاد الیاف پنبه می‌باشد.

احتمال کثیفی زیاد

شاید برایتان عجیب باشد که چرا این مورد در دسته‌ی معایب پارچه دورس جای گرفته است؛ باید به شما بگوییم که قسمت عمده پارچه دورس از الیاف پنبه‌ای تولید می‌شود و احتمال کثیفی پنبه بیشتر از سایر الیاف است. همین امر موجب شده که دورس به عنوان یک پارچه زمستانی در معرض بالای کثیف شدن قرار داشته باشد.

گرما بخشی کم

درست است که دورس در دسته‌بندی پارچه‌های زمستانه و پاییزه قرار می‌گیرد ولی جالب است بدانید این پارچه گرما بخشی زیادی ندارد و علت آن الیاف پنبه بکار رفته در آن است. پنبه به خوبی نمی‌تواند از شما در برابر سرمای زیاد محافظت کند و بهتر است در روز‌های سرد سال پارچه‌های پشمی را جایگزین دورس کنید.