بهترین پارچه مناسب لباس کودک و نوزاد
بهترین پارچه مناسب لباس کودک و نوزاد

دوخت لباس کودک و نوزاد به چه شکل است و چه پارچه هایی میتوانیم استفاده کنیم؟ احتمالا شما از آن دسته افرادی هستید که دوست دارید، لباسی که دلبندتان به تن می‌کند را خودتان بدوزید؛ در این مقاله با همراه باشید تا پارچه‌های مرغوبی که برای دوختن لباس بچه گانه مناسب است را به شما معرفی کنیم.

اگر قصد دوختن لباس کودک و نوزاد با کیفیت و راحتی را دارید، لطافت و نرمی باید معیار اول شما در هنگام خرید پارچه باشد. از دیگر نکات مهم در انتخاب پارچه برای لباس بچه گانه این است که پارچه مدنظر شما باید ویژگی‌هایی از قبیل: قابلیت عبور جریان هوا، مقاومت در برابر شست و شوی مداوم و عدم فرسایش در اثر حرکت را داشته باشد و در کنار این ویژگی‌ها باید ضدحساسیت و لطیف باشد.

شما می توانید از طریق وبسایت نوریس تمامی پارچه های موجود که با طرح و رنگبندی های متنوعی است را انتخاب نمایید و به صورت عمده از نوربس خریداری نمایید.

پارچه های مناسب برای لباس کودک و نوزاد کدام است؟

پارچه نخ پنبه

در مورد پارچه مناسب برای لباس کودک و نوزاد اولین و مهم ترین پارچه، جنس نخ پنبه است. پارچه نخ پنبه کاملا نرم است و معمولا برای دوخت لباس های نوزادی از آن استفاده می شود.

پارچه های نخ پنبه تنوع و درصدهای خلوص متفاوتی دارند، برای مثال ممکن است در یک پارچه از ۹۰ درصد خلوص استفاده شده باشد و پارچه دیگر خلوص چندان زیادی نداشته باشد.

بدیهی است هرچه خلوص الیاف به کار رفته در پارچه بیشتر باشد، تنفس پذیری این پارچه بیشتر خواهد بود، اما پارچه نخ پنبه با درصد خلوص زیاد کشش چندان زیادی ندارد و ممکن است کار و فعالیت در آن سخت باشد.

پارچه لینن

یکی دیگر از پارچه ها با الیاف طبیعی پارچه لینن است. این پارچه از الیاف کتان تولید شده است، به همین دلیل ظرافت خاصی دارد. پارچه لینن آنقدر زیبا و با کیفیت است که می توان آن را هدیه ای زیبا از طبیعت دانست.

الیاف این پارچه قابلیت جریان گردش هوای بالایی دارند و به همین واسطه برا دوخت لباس کودکان مناسب است. یکی از ویژگی های منحصر به فرد این پارچه این است نرمی و لطافت این مدل از پارچه بعد از شستشو مداوم نه تنها کمتر نمی شود، بلکه بعد از هر بار شستشو نرمی و لطافت پارچه افزایش پیدا می کند.

مخمل

پارچه مخمل نرمی و لطافت مثال زدنی دارد. این پارچه در انواع مختلف ساده و طرح دار تولید و روانه بازار می شود و طرح های مختلف عروسکی آن می توانند برای دوخت لباس های بچه گانه مناسب باشند. از آنجایی که هزینه های تولید و دوخت پارچه های مخمل بالاست، این پارچه از زمان های قدیم به عنوان پارچه اشرافی شناخته می شده است.

پارچه پشمی

پارچه پشمی به نوعی از پارچه گفته می شود که برای تولید آن پشم حیوانات مختلف مانند گوسفند را می ریسند و از آن برای بافتن پارچه استفاده می کنند. در زمان های قدیم پارچه پشمی تنها به پارچه های تولید شده از پشم گوسفند اطلاق می شد.

امروزه پشم حیوانات مختلفی برای ریسیدن پارچه مورد استفاده قرار می گیرد. پارچه پشمی هم در برابر حرارت و آتش مقاومت بالایی دارد و هم طول عمر آن زیاد است، به همین دلیل برای موارد مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد.

بهترین پارچه مناسب لباس کودک و نوزاد

پارچه حوله ای

پارچه حوله ای به دلیل دارا بودن قابلیت های خاص به عنوان پارچه مناسب برای لباس کودک و نوزاد شناخته می شود. شاید زمانی که صحبت از پارچه حوله ای می شود، پارچه هایی که برای تولید حوله مورد استفاده قرار می گیرند، در ذهن شما خطور پیدا کنند. این در حالی است که پارچه حوله ای که برای دوخت لباس استفاده می شود، از پارچه های معمولی نرم تر و لطیف تر است.

پارچه ملانژ

این مدل از پارچه مناسب برای لباس کودک به واسطه ترکیب شدن الیاف طبیعی و الیاف مصنوعی در ترکیباتش، هم ویژگی پارچه با الیاف مصنوعی و هم ویژگی پارچه با طبیعی را داراست.

پارچه ملانژ قدرت گردش هوای مناسبی دارد و به علاوه به واسطه داشتن الیفا مصنوعی کشش مناسبی داشته و در تن کودک راحت است.از آنجایی که الیاف مصنوعی نسبت به الیاف طبیعی میزان رنگ کمتری به خود جذب می کنند، پارچه ملانژ حالتی تیره و روشن به خود می گیرد.

پارچه دورس

پارچه دورس در اکثر موارد در دوخت سوئیشرت و یا سایر لباس های پاییزه مورد استفاده قرار می گیرد، به همین دلیل می توان این جنس از پارچه را یادآور شروع فصل سرما دانست.

مهم دلیلی که این پارچه مناسب برای لباس کودک است رامی توان نرمی و لطافت این پارچه دانست. داخل پارچه دارای الیافی نرم و لطیف است و به بدن کودک آسیبی وارد نمی کند.

پارچه کشمیر

پارچه کشمیر به نوعی از پارچه گفته می شود که با استفاده از موی بز تولید شده است. به نوعی می توان این پارچه را زیر مجموعه ای از پارچه های پشمی دانست. باقت پارچه کشمیر سبک، نرم و لطف است و لباس های تولید شده با آن کیفیت بالایی دارند.

به همین دلیل این پارچه به عنوان پارچه مناسب برای لباس کودک شناخته می شود. ضخامت بالای پارچه کشمیر باعث می شود بتوان از این پارچه برای دوخت لباس های پاییزه و زمستانه کودک بهره برد.

پارچه حریر

نرمی و لطافت بسیار بالای پارچه حریر برا هیچکس پوشیده نیست. نرمی زیاد پارچه حریر باعث می شود کودک شما در هنگام پوشیدن لباس هایی از این جنس کاملا راحت باشد و بدنش آزرده نشود.

پارچه حریر برای فصل تابستان پارچه مناسب برای لباس کودک است، اما نمی توان از آن در فصل های سرد سال استفاده کرد، برای مثال در ست میکی موس از جنس حریر برای بلوز استفاده شده است.

یکی از مشکلاتی که در هنگام استفاده از پارچه حریر با آن روبرو هستیم، بافت ظریف این محصول است. همین مورد باعث می شود پارچه حریر زود خراب شود و نمی توان برای لباس هایی که نیاز به شستشوی زیاد دارند، از این پارچه استفاده کرد.

پارچه فانریپ

پارچه فانریپ یکی از مقاوم ترین پارچه ها در برابر تغییر رنگ است، به همین دلیل برای دوخت لباس هایی که باید مدام شستشو داده شوند، کاملا مناسب است.

پارچه فانریپ در انواع متنوعی تولید می شود که می توان آن ها را در سه دسته بندی پارچه لاکرادار، پارچه کشی و پارچه فانریپ پنبه دسته بندی کرد. بدیهی است که کیفیت و ضخامت در پارچه هایی که در بالا به آنها اشاره شد با هم متفاوت است.

بهترین پارچه مناسب لباس کودک و نوزاد

جمع بندی

انواع مختلفی از پارچه ها با تنوع در طرح و جنس در بازار وجود دارند اما پارچه ای مناسب لباس کودکان است که سبب ایجاد حساسیت کودک نشود. کودکان نیازمند لباس های آزاد هستند تا از تحرک آنها جلوگیر نکند. بنابراین نوع پارچه و لباسی که برای فرزند خود انتخاب میکنید بر سلامت جسمی آنها تاثیر مستقیم دارد.